جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کابینت طرح چوب چیست ؟ مزایا و معایب طرح چوب

فهرست مطالب

کابینت طرح چوب چیست ؟مزایا و معایب طرح چوب

کابینت طرح چوب چیست ؟ مزایا و معایب طرح چوبامروزه کابینت در دسته وسایل ضروری هر خانه‌ محسوب می‌شود و همین امر باعث شده تا آن‌ها به قلب تپنده دیزاین و دکوراسیون منزل مبدل شوند. همان‌طور که به این نکته واقفید متریال اصلی و رایج انواع کابینت آشپزخانه بیشتر ورق‌های ام‌دی‌اف است. درواقع کابینت ام‌دی‌اف در سبک و مدل‌های متنوعی در بازار طراحی و تولید می‌شوند.

 

آشنایی با کابینت طرح چوب

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کابینت طرح چوب چیست؟ مزایا و معایب طرح چوب برپردازیم. پس جهت آشنایی بیشتر با این نوع از کابینت‌ها تا انتهای این مقاله از وب‌سایت نیودیزاین با ما همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • کابینت طرح چوب چیست؟
  • دلیل محبوبیت کابینت چوبی چیست؟
  • انواع روکش‌های چوبی
  • بهترین رنگ کابینت طرح چوب
  • مزایا و معایب کابینت طرح چوب چیست؟
  • انواع کابینت طرح چوب
  • نتیجه‌گیری

 

مقاله پیشنهادی نیو دیزاین : دیزاین آشپزخانه با وسایل چوبی

 

کابینت طرح چوب چیست؟

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد امروزه ورق ام‌دی‌اف (MDF) به متریال اصلی انواع کابینت‌ها مبدل است. درواقع فرایند ساخت اکثر کابینت‌ها به‌همین شکل است، مثلاً در یک کابینت کلاسیک از ورق‌های 16 الی 25 میلی‌متری استفاده می‌شود. امّا نکته اصلی اینجاست که هسته اصلی این نوع کابیت‌ها هم ام‌دی‌اف بوده و تنها یک لایه 1 میلی‌لی‌متری برچسب طرح چوب در دوسمت ورق‌ها، پرس و به‌هم چسبیده می‌شود. سپس این ورق‌های روکش‌دار، سایزبندی شده و به‌واسه دستگاه سی ان سی ابزار خورده می‌شود و به شکل مدنظر مشتری در می‌آید. کابینت طرح چوب پس از طی این مراحل به قسمت رنگ‌کاری انتقال داده می‌شود تا به رنگ سفارشی درآیند.

لازم به ذکر است که کابینت طرح چوب زیر مجموعه سبک کلاسیک با همان نقش و نگارهای جذاب محسوب می‌شود. از مشخصه‌های اصلی این سبک دکوراسیون آشپزخانه می‌توان استفاده از حکاکی روی درب‌ها و گره‌های طبیعی و رنگ شده چوب‌های مختلف اشاره کرد.

 

دلیل محبوبیت کابینت چوبی چیست؟

از گذشته تا حال‌حاضر کابینت‌های کلاسیک در دسته پرطرفدارترین سبک‌ها برای کابینت آشپزخانه بوده‌اند. کابینت‌هایی از جنس چوب طبیعی با نقوش و نگارهای حکاکی شده بر سطوح آن که درواقع یادآور اصالت و شکوه زمان قدیم است. امّا بهره‌مندی از چوب طبیعی در این کابینت‌ها موجب شده تا قیمت آن‌ها افزایش زیادی پیدا کند. از عوامل گرانی چوب در کابینت کلاسیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دشواری در اجرای کابینت کلاسیک،
  • کمیاب بودن برخی از چوب‌های اتفاده شده در آن
  • دوام و کیفیت بالای این کابینت
  • طرح‌هایی که به‌واسطه هنرمندان کابینت‌ساز روی آن‌ها حک می‌شود و مواردی مشابه

علاوه بر موارد مذکور این کابینت‌ها درست همانند سرمایه‌ای برای منزل هستند که برای فروش یک خانه به‌عنوان یک مزیت تاثیرگذار در قیمت‌گذاری به‌شمار می‌رود.

باتوجه به مزایای عنوان شده،  تنها مشکلی اصلی در این بین، قیمت نهایی کابینت‌های چوبی است که موجب انصراف عموم مشتریان از خرید آن‌ها می‌شود. اما با گذشت زمان کابینت‌سازان جهت رفع مشکل قیمت، تصمیم گرفتند تا از بدنه ام‌دی‌اف استفاده نمایند و با روکشی از جنس چوب طبیعی یا مصنوعی، آن را بپوشانند.

 

بیشتر بخوانید : کابینت انزو چیست

 

انواع روکش‌های چوبی

به‌ واسطه پیشرفت تکنولوژی در حوزه کابینت‌ سازی، کابینت‌های تمام چوب به‌ سادگی جایشان را به کابینت‌هایی با روکش چوبی دادند. به‌ صورتی که گاهاً تشخیص این کابینت‌ها از یکدیگر به امری بسیار دشوار مبدل شده است.

طبق سلیقه اشخاص و باتوجه بع کاربرد آن‌ها می‌توان از روکش‌هایی از جنس چوب طبیعی یا چوب مصنوعی استفاده نمود. پیش از خرید بهتر است ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کدامرا با دقت بررسی نماییم تا بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنیم.

  • روکش چوب طبیعی

معمولاً از چوب درختانی مثل بلوط، سرو، گردو، افرا، راش و مورادی از این دست چهت ساخت روکش‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روکش‌های بسیار زیبا با ظرافتی خاص روی بدنه ام‌دی‌اف پوشش داده می‌شوند، که زیبایی کابینت آشپزخانه شما را دوچندان می‌کنند.

از مزایای روکش‌ چوب طبیعی می‌توان به انعطاف‌پذیری آن‌ها و امکان اجرای طرح‌های کلاسیک روی آن اشاره کرد. علاوه‌ بر این بهره‌مندی از عنصری مثل چوب درختان در فضای خانه باعث گرمابخشی آن محیط است و حس صمیمیت را میان افراد خانواده افزایش می‌دهد.

از معایب روکش چوب طبیعی باید به مقاومت پایین آن در برابر حرارت، رطوبت و ضربه اشاره کرد. زیرا پس از قرار گرفتن در برابر آب، سطح آن خیلی زود برآمده شده و در اصطلاح کابینت شکم می‌دهد. هم‌چنین جهت نظافت آن‌ها به هرگز نباید از مواد شیمیایی استفاده کرد.

  • روکش مصنوعی

روکش‌هایی مثل پی‌وی‌سی، ملامینه، هایگلاس، ام‌دی‌اف، آکریلیک، لترون در دسته روکش‌های مصنوعی به‌شمار می‌روند. درواقع این روکش‌ها نسبت به نوع طبیعی، بسیار ارزان‌تر بوده و هم‌چنین از دوام بیشتری برخوردار هستند. از مزایای مهم کابینت با روکش مصنوعی می‌توان  به مواردی مانند نظافت آسان آن، قابلیت ترمیم، دوام بالا در برابر رطوبت، ضربه و قیمت پایین اشاره کرد.

 

بهترین رنگ کابینت طرح چوب

کابینت طرح چوب درواقع از محبوب‌ترین مدل‌های امروزی می باشد که در پروژه های بازسازی خانه قدیمی هم بسیار محبوب شده است. همان‌طور که در نکات بالا اشاره شد کابینت طرح چوب جدیدترین دسته کابینت کلاسیک است که همه‌روزه بر طرفداران آن اضافه می‌شود. لذا از لحاظ کیفیت این کابینت‌ها بسیار مرغوب هستند و مقاومت بالایی هم برخوردارند. البته اگر هم به سبک های مدرن هم کلاسیک علاقه دارید پیشنهاد ما به شما کابینت آشپزخانه انزو می باشد. امّا از پرطرفدارترین و بهترن رنگ‌ها برای این نوع از کابینت‌ها می‌توان به دو رنگ زیر اشاره کرد:

  1. کابینت طرح چوب سفید
  2. کابینت طرح چوب قهوه‌ای

 

مقاله پیشنهادی : کابینت پولیشی چیست

 

مزایا و معایب کابینت طرح چوب چیست؟

چنانچه قصد خریداری کابینت طرح چوب دارید، نیودیزاین به شما مخاطبین محترم پیشنهاد می‌کند این بخش از مقاله رو از دست ندهید. چراکه یکی از ضروری‌ترین وسایل منزل کابینت آن محسوب می‌شود.

 

مزایای کابینت طرح چوب چیست

  • مشابه‌ترین مدل به کابینت لاکچری چوبی، با این تفاوت که از قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به کابینت تمام چوب بر خوردار است.
  • کابینت طرح چوب از دوام و مقاومت بالایی دارد و از عمر طولانی نیز برخوردار است.
  • چنانچه درب کابینت آسیب ببیند، امکان ترمیم و رنگ‌آمیزی مجدد آن وجود دارد.
  • امکان حکاکی طرح مدنظر روی درب‌های طرح چوب وجود دارد.

معایب کابینت طرح چوب چیست 

  • در سبک طرح چوب چنانچه از رنگ نامرغوب استفاده شود، شاید رنگ کدر یا لب پر شود. لذا نیودیزاین به شما پیشنهاد می‌کند
  • حتماً از مراکز معتبر و شناخته شده خرید خود را انجام دهید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.
  • محدودیت نوع روکش چوب طبیعی به‌خاطر کمبود نوع درختانی که خاصیت این سبک کابینت را دارند.
  • کابینت طرح چوب نسبت به اشیا تیز و برنده بسیار آسیب‌پذیر است.
  • این نوع از کابینت‌ها نسبت به رطوبت بسیار حساس هستند.

 

انواع کابینت طرح چوب

حال که تا این بخش از مقاله با ماهیت کابینت طرح چوب و مزایا و معایب آن آشنا شده‌اید، در ادامه به انواع مختلف این کابینت‌ها خواهیم پرداخت که عبارتند از:

  • ام‌دی‌اف
  • هایگلاس
  • ممبران

انواع کابینت طرح چوب|مجموعه نیودیزاین

 

بیشتر بخوانید : کابینت روکش چوب

 

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله قصد داشتیم علاوه بر ماهیت کابینت طرح چوب شما را با مزایا و معایب آن‌ها آشنا نماییم. درواقع دانستن این مطالب به شما در انتخاب یک کابنت مناسب کمک شایانی خواهد کرد. لازم به ذکر است اگر به کابینت چوبی علاقع دارید ولی از پس هزینه ان بر نمی آیید ، یکی از آیتم هایی که هم ارزانتر می باشد و هم حس و حال چوب را می دهد ، کابینت ممبران گردویی است که در مجموعه ما بسیار پرطرفدار می باشد.

امید است مقاله کابینت طرح چوب چیست؟ مزایا و معایب طرح چوب مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در  نیودیزاین به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *