جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا کابینت هایگلاس زرد میشود ؟ + ۸ راهکار مقابله از زرد شدن آن

فهرست مطالب

یکی از مهم ترین و رایج ترین مشکلات کابینت آشپزخانه هایگلاس ، تغییر رنگ دادن آنها و زرد شدن این کابینت ‌ها است. بهتر است  بدانید که تغییر رنگ کابینت های هایگلاس بیشتر در کابینت های سفید رنگ اتفاق می‌افتند ، این رنگ کابینت یکی از مدرن‌ ترین و پرطرفدارترین رنگ‌های کابینت هایگلاس می‌باشد. استفاده از این  کابینت‌ ها در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی خیلی زود کدر و زرد می‌شوند. آشپزی و نور خورشید می‌تواند کابینت های هایگلاس سفید را کاملاً زرد کند آن هم نه زرده یک دست و زیبا ، بلکه یک زرد کثیف و ناخوشایند. اولین و مهم ‌ترین دلایلی که باعث تغییر رنگ  کابینت های هایگلاس می‌شود قرار دادن آن ها در معرض نور مستقیم آفتاب می‌باشد. نور آفتاب باعث می‌شود که رنگ کابینت تغییر کند و در کابینت های سفید رنگ، لکه های زردی روی آن ها ایجاد می‌شود.

 

دلیل زرد شدن کابینت هایگلاس

۱. گرما و بخار حاصل از آشپزی : غذا پختن و آشپزی یکی دیگر از دلایلی برای زرد شدن کابینت های هایگلاس می‌باشد .هنگامی که بوی غذا در خانه پخش می‌شود در واقع این ذرات ریز، چربی‌ ها هستند که در هوا معلق هستند و روی کابینت های هایگلاس مینشیند. کابینت ‌ها پس از مدتی زرد می‌شوند برای جلوگیری از زرد شدن آن ها بهتر است، هر روز پس از پایان آشپزی و پخت و پز کابینت‌ ها را به خوبی تمیز کرد، و همچنین در حین آشپزی از هود استفاده شود ، برای این که تا حدودی  ذرات کوچک چربی را به خود جذب می کند و کابینت ها کمتر کثیف می شوند.

۲. دیر به دیر پاک کردن کابینت ها : تمیز کردن کابینت‌ ها را پس از آشپزی به طور مداوم برای خود به یک عادت تبدیل کنید ،برای اینکه تمیز کردن روزانه این کابینت ‌ها باعث می‌شود که آلودگی ‌ها و مواد غذایی جمع شده روی کابینت به جسم آن نفوذ نکند و به مرور زمان باعث تغییر رنگ کابینت نشود. یادتان باشد که از دستمال های زمخت و ضخیم برای تمیز کردن کابینت‌ های هایگلاس  استفاده نکنید برای اینکه خط و خش بر روی آن می افتد ، بهتر است تنها با یک دستمال مرطوب کابینت‌ ها را تمیز کنید.

۳. تابش نور خورشید : یکی دیگر از دلایل اصلی زرد شدن کابینت هایگلاس قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد. هیچ فرقی نمی کند که کابینت شما طرح ‌دار باشد یا ساده با گذشت زمان رنگ آن زرد می شود، در هنگام طراحی کابینت‌ ها و نمای ساختن آشپزخانه سعی کنید کابینت ‌ها در معرض نور مستقیم خورشید نباشد و به گونه ‌ای باشد که آفتاب کمتری به آن ها بتابد و اگر آفتاب به تمام زوایای آشپزخانه می ‌تابد میتوان از شیشه های رنگی و پرده استفاده کنید که نور کمتری به کابینت ‌ها برخورد کند.

 

علت زرد کابینت هایگلاس

 

روش های پاک کردن زردی کابینت هایگلاس

۱. برای از بین بردن زردی و جلوگیری از زرد شدن کابینت هایگلاس ابتدا باید یک محلول ساده سرکه و آب گرم را با مقداری جوش شیرین ترکیب کرده  و سپس اسپری درست کنید ، و آن را بر روی کابینت ‌ها توسط یک دستمال بکشید تا لایه های چربی و کثیفی آن ها را پاک کند. به این نکته توجه کنید برای پاک کردن زردی ها بر روی کابینت هرگز از سفید کننده ها  استفاده نکنید ،چون خود سفید کننده‌ ها باعث تغییر رنگ کابینت های هایگلاس  می‌شود، پس برای تمیز کردن آن ها بهتر است از پارچه ‌های نرم و نخی استفاده کنید.

 

۲. اگر کابینت شما تغییر رنگ زیادی نکرده است میتوانید برای از بین بردن زردی کابینت از مایع ظرف شویی استفاده کنید، ابتدا مقداری مایع ظرف شویی را با مقداری  آب گرم مخلوط کنید و با یک پارچه نرم بر روی کابینت‌ ها بکشید، و پس از انجام این کار اگر لکه ای  به جا مانده بود میتوان  با استفاده از یک دستمال خشک و نرم لکه های  باقیمانده را تمیز کرد.

 

۳. یکی دیگر از مواردی که زردی  کابینت هایگلاس را از بین می برد ، آمونیاک است. مقداری آمونیاک را بر روی یک اسفنج ریخته و به صورت بالا پایین بر روی کابینت خود بکشید و پس از انجام این کار کابینت را با پارچه ای  نخی تمیز پاک کنید. دقت داشته باشید که حتماً از دستکش پلاستیکی هنگام شست و شو استفاده کنید و در و پنجره را هم باز بگذارید .

 

۴. اگر لکه های زرد بر روی کابینت های هایگلاس سخت و پررنگ شده است میتوان آن را با استفاده از جوش شیرین از بین برد، ابتدا نصف لیوان جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید تا به صورت یک خمیر در بیاید و سپس خمیر را چند  بار توسط مسواک نرم بر روی قسمت‌ های زرد کابینت بکشید، و سپس بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه جوش شیرین را با یک اسفنج از روی سطح کابینت تمیز کرده و پس از انجام این کار حتماً کابینت را با یک دستمال نرم خشک تمیز کنید.

 

۵. اگر از کابینت آشپزخانه با کیفیت و درجه یک استفاده کنید کمتر به این مشکل برخورد میکنید که رنگ کابینت زرد شود. اگر کابینت های  با کیفیت بالایی داشته  باشید هم  دوام  آن بیشتر می باشد ، و هم  امکان دارد اصلاً دچار تغییر رنگ نشود و به همان رنگ اولیه خود باقی بماند.

 

۶. یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ و زرد شدن کابینت هایگلاس  حرارت گاز می‌باشد به همین دلیل سعی کنید که کابینت های اطراف گاز را که در معرض حرارت بیشتری واقع شده‌اند از رنگ های  تیره استفاده کنید تا کابینت به مرور زمان تغییر رنگ ندهد.

 

۷. در هنگام آشپزی حتماً از هود استفاده کنید ، زیرا هود روشن در آشپزخانه ذرات چربی و کثیفی ها و رطوبت غذا را به خود جذب می‌کند و کمتر  چربی‌ ها روی کابینت‌ جمع می‌شوند.

 

۸. یکی دیگر از راه‌ های مقابله با این مشکل که کابینت شما زرد نشود، خیلی  آسان است ، تنها کافی است که به طور مداوم و هر بار کابینت ها  را تمیز کنید و پس از پایان هر آشپزی چربی ها را با یک دستمال نخی پاک کنید.

 

بردن زردي کابینت هایگلاس

 

نکته ی پایانی

انتخاب هر کابینتی مزایا و معایب خود را دارد. داشتن یک کابینت زیبا و شیک در آشپزخانه یک امر ضروری و مهم است پس  سعی کنید برای خرید کابینت هایگلاس از نوع  با کیفیت و با دوام استفاده کنید، که مشکلاتی مانند زرد شدن کابینت هایگلاس و یا تغییر رنگ آن را نداشته باشید و اگر فضای آشپزخانه شما نور کمی دارد ، حتماً از کابینت های هایگلاس سفید استفاده کنید.حتماً سعی کنید پس از هر آشپزی چربی ها را با یک دستمال نخی پاک کنید پس از انجام این کار  مطمئن باشید که کابینت شما تغییر رنگ نمی دهد. امیدواریم این مطلب از وبسایت دکوراسیون نیو دیزاین ، برای شما عزیزان کاربردی بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *