جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی معایب سنگ گرانیت برای کابینت + کاربرد ، انواع ، مزایا

فهرست مطالب

سنگ گرانیت یک سنگ آذرین دانه درشت است که از سه مواد تشکیل شده است ، شامل فلداسپات ،پلاژیو کلاز و به همراه سیلیس و انواع مواد معدنی دیگر که در زیرزمین ساخته می‌شود ، می باشد. این سنگ برای صفحه روی کابینت، کفپوش آشپزخانه و برای دیوارپوش و سرویس بهداشتی سینک ظرف شویی و میز کانتر و نمای ساختمان‌ها استفاده  می‌شود. از مهم ترین ویژگی‌های این سنگ با دوام بودن و مستحکم بودن آن است. این سنگ در برابر فرسایش نیز بسیار مقاوم بوده و می‌توان از آن به عنوان کفپوش استفاده کرد و دوام زیادی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و رطوبت دارد. این سنگ می‌تواند حتی تا گرمای ۱۲۰۰ درجه فارنهایت  را تحمل کند و در برابر گرما دارد. در ادامه به معایب سنگ گرانیت برای کابینت خواهیم پرداخت.

 

معایب سنگ گرانیت برای کابینت

سنگ گرانیت کابینت یکی از انواع صفحه کابینت سنگ طبیعی است که خیلی در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است اما قبل از خرید هر نوع سنگ باید اطلاعات زیادی در مورد آن داشته باشید. معایب سنگ گرانیت برای کابینت سنگ کابینت گرانیتی خیلی سخت، تراشیده می‌شود ، چون در برابر حرارت بسیار مقاوم است باید طبق یک برنامه ریزی  مناسب و منظم از سنگ گرانیت استفاده کرد.

اگر در تمیز کردن لکه‌ هایی  که روی صفحه کابینت گرانتی افتاده کوتاهی کنید این لکه‌ها بر روی سنگ ماندگار می‌شود بنابراین باید هر روز سنگ کابینت گرانیت را تمیز کرده و حداقل یک بار در هفته آن را با محلول آب و الکل ضدعفونی کنید و هرگز از سرکه یا آمونیاک برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن این سنگ استفاده نکنید برای اینکه با گذشت زمان واکنش نشان می‌دهد و باعث لکه‌ دار شدن سنگ گرانیت می‌شود.

گرانیت برای اینکه کاملاً طبیعی درست شده است سطح یکنواختی ندارد و چون طبیعت آن را طراحی کرده است هیچ وقت نمی‌توان دو تکه سنگ گرانیت مثل هم را پیدا کنیم. سنگ گرانیت  محدودیت رنگی دارد و شما نمی‌توانید که رنگ‌های متنوع و مختلفی را انتخاب کنید برای آن که رنگ تخته سنگ‌های گرانیتی محدود است. این سنگ بسیار سنگین است به همین دلیل به سختی می‌توان آن را نصب کرد و نصب آن هم بسیار گران می باشد. یکی از معایب سنگ گرانیت برای کابینت این است که ترک هایی  دارند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود. و همین ترک‌ها  و منافذ ها باعث می‌شود که محل مناسبی باشد برای لکه‌ها و رشد باکتری‌ها برای جلوگیری از این اتفاق‌ها  باید حداقل در سال دو بار این  سنگ ها  را ترمیم کرد.

 

مزایای سنگ گرانیت برای کابینت

 

یکی دیگر از معایب سنگ گرانیت برای کابینت این است که به خوبی به ملات نمی‌چسبد  چون سنگ دارای سوراخ ‌های ریز در ساختار خود نمی‌باشد به خاطر تراکم بالایی که دارد و با گذشت زمان چون قدرت چسبندگی آن به نما کم است امکان دارد که سنگ از دیوار به پایین سقوط کند، و این یکی از معایب پرخطر این سنگ می‌باشد که باید در موارد استفاده از آن با احتیاط زیادی رعایت شود.

یکی  دیگر از معایب سنگ کابینت این سنگ این است که از عناصر پرتو زایی مانند توریوم  و اورانیوم برخوردار است و این عناصر جز عوامل بیماری سرطان هستند که نباید در محیط پخش شود. چنانچه اگر سنگ گرانیت در محیط دارای تشعشعات گاما و ایکس قرار بگیرد ، میدان ‌های مغناطیسی قوی این سنگ شروع به ساطع کردن امواج رادیو اکتیو از خود می‌کند.

این عناصر باعث  آلودگی‌ های  خاص و افزایش بیماری سرطان می‌شود به همین دلیل استفاده از سنگ‌های گرانیت در محیط‌ های آزمایشگاهی و بیمارستان ‌هایی که در آن پرتو های اشعه ایکس و گاما وجود دارد ممنوع شده است برای اینکه وجود عناصر سنگ گرانیت باعث پرتو زایی می‌کند که برای سلامتی انسان ها خطرناک است.

 

مزایای سنگ گرانیت

حال که با معایب سنگ گرانیت برای کابینت آشنا شدیم ، جا دارد از مزایای آن هم تعریف کنیم. سنگ گرانیت از طرح و رنگ‌های متنوعی برخوردار می‌باشد به همین دلیل می‌توان برای محیط‌های مختلفی از آن استفاده کرد هر رنگ سنگ گرانیت زیبایی های خاص خودش را دارد و به زیباسازی ساختمان کمک زیادی می‌کند. از رنگ‌های  این سنگ ها  می‌توان  سفید ،مشکی، قرمز و صورتی  را نام برد. از دیگر مزایای این سنگ مقاوم بودن آن در برابر حرارت است و این باعث شده که بتوان از آن برای مکان‌های  مختلفی استفاده کرد، مانند کانتر آشپزخانه ، برای اینکه اگر ظروف داغی روی آن سنگ قرار داشته باشد مشکلی برای سنگ پیش نمی‌آید سنگ گرانیت در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم است برای همین می‌توان از آن برای سینک آشپزخانه و کفپوش هم استفاده کرد.

 

انواع سنگ گرانیت برای کابینت آشپزخانه

به دنبال مزایا و معایب سنگ گرانیت برای کابینت ، به انواع آن می رسیم که عبارتند از :

  • ترکیب سنگ گرانیتی سیاه با کابینت آشپزخانه سنتی سفید و قهوه‌ای بسیار جذاب است و توجه هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند .
  • با قرار دادن صندلی‌ های خاکستری در زیر جزیره تضاد جذابی با کانتر گرانیتی سیاه به وجود می‌آید .
  • سنگ گرانتی آبی دارای ظاهری مستحکم و رگه ‌های روشن و تیره می‌باشد این نمونه سنگ برای پروژه‌ های داخلی و خارجی از جمله صفحه کابینت و اپن جزیره و یا محوطه سازی در مناطق با آب و هوای متغیر توصیه می‌شود .
  • انتخاب این سنگ برای طراحی آشپزخانه بر روی سطح کابینت‌های قهوه‌ای بهترین ترکیب می‌باشد و بسیار زیبا و دیدنی می‌شود .
  • این سنگ برای هر نوع کابینت و یا آشپزخانه‌ای مناسب می‌باشد ، زیرا دارای تنوع طرح و رنگ می‌باشد برای همین با هیچ سبکی تضاد ندارد .
  • رنگ‌های خنثی مانند سفید غالباً تم آشپزخانه‌ های جدید را تشکیل می‌دهند .

اگر به دنبال یک جزیره شیک با فضای ذخیره سازی زیاد هستید می‌توانید با قرار دادن گیاهان سبز در بالای جزیره علاوه بر جریان هوا ، احساس شادابی و آرامش را در خانه خود به وجود بیاورید.

 

سنگ گرانیت کابینتی

 

نکته ی پایانی

با وجود مزایا و معایب سنگ گرانیت برای کابینت که گفته شد شاید برای شما سوال پیش بیاید،  پس کاربرد سنگ گرانیت در کجاها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ؟ از این سنگ به عنوان سنگ کابینت ،کانتر آشپزخانه ،کفپوش ،سنگ پله، نمای ساختمان و جدول‌ها  می‌توان استفاده کرد همچنین در سینک روشویی این سنگ کاربرد و مصرف زیادی دارد. پس از آنجایی که این سنگ چسبندگی خوبی به ملات ندارد بهترین کاربرد آن استفاده به عنوان کفپوش است. همین طور به دلیل وجود عنصر آهن، میزان زنگ زدگی بالایی دارد در نمای  ساختمان یا محیط‌هایی مانند استخر استفاده نمی‌کنند پس برای این محیط‌ها  باید از سنگ گرانیت بهتری استفاده کرد.

امید است این مطالب از وبسایت دکوراسیون نیو دیزاین برای شما عزیزان مفید بوده باشد. تا مقالات آینده بدورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *