جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟روانشناسی رنگ ها

فهرست مطالب

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟

هدف از دکوراسیون داخلی چیست ؟ رنگ ها چه تاثیری در دکور خانه دارند ؟ روانشناسی رنگ ها : همانطور که می‌دانید رنگ‌ها وجودِ خارجی ندارند و صرفاً حاصلِ واکنشِ ذهن و چشم انسان با موج‌ های الکترومغناطیسی هستند. امّا نقشِ رنگ‌ها در زندگی ما آن قدر پر رنگ است که نمی‌توانیم زندگی را بدون آن‌ها متصور شویم! رنگ‌ها بر روح و روان ما تاثیر بسزایی می‌گذارند. در این بین انتخابِ رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی منزل هم بسیار حائز اهمیت است. چراکه استفادۀ هوشمندانه و آگاهانه از رنگ در کنار جدیدترین مدل‌های طراحی دکوراسیون داخلی، انرژی و پویایی را برای خانه ما به ارمغان هدیه می‌آورد. باتوجه به آنکه سایه‌ها و رنگ‌ها تاثیر زیادی بر محیط اطراف ما دارند، نخست باید خود و روحیات‌مان را کاملاً بشناسیم و انتظارات‌ را از فضای اطراف خود بدانیم تا در نهایت، بتوانیم خانه‌ خود را به‌درستی و متناسب با تمایلاتی که داریم، طراحی نماییم.

 

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

ما در مقاله نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟ روانشناسی رنگ ها با شما به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. در ادامه مقاله نکاتی را درباره نحوه استفاده از رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منزل عنوان خواهیم کرد. پس جهت آشنایی با تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت نیودیزاین همراه باشید.

 

مفهوم رنگ چیست؟

دانش شناخت رنگ در دکوراسیون داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. آنچه که به‌صورت عمومی تحت عنوان رنگ می‌شناسیم به لحاظ علمی از دو مفهوم رنگ و نور تشکیل شده است که از ماهیتی متفاوت برخوردارند. رنگ‌های اصلی در حقیقت شامل رنگ‌هاس قرمز، زرد و آبی است. از ترکیب این سه رنگ تمام رنگ‌ها‌ی ممکن بوجود می‌آیند. درواقع به این توع ترکیب شدن را ترکیب افزایشی اطلاق می‌شود. به‌واسطه ترکیب رنگ سفید یا مشکی به آن‌ها می‌توان به کیفیت‌های بصری متفاوتی مانند شدت درخشندگی یا رنگ مردگی رسید. نور‌های اصلی که شامل هم قرمز، سبز و آبی هستند و همه نور‌های اصلیاز ترکیب آن‌ها ایجاد می‌شوند. در اصل حاصل ترکیب همه نور‌های اصلی با هم نور سفید است و بالطبع عدم حضورشان مشکی را حاصل می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : بهترین سنگ کورین کابینت

 

تاثیر رنگ در دکوراسیون

در این مورد روانشناسان، معماران داخلی، طراحان، پزشکان ،نویسندگان و متفکران زیادی تاثیر رنگ در دکوراسیون مورد بررسی قرار داده‌اند. برای این منظور مطالعات ملی و بین المللی مربوط به رنگ‌ها صورت پذیرفته و اثرات روانشناختی و فیزیولوژیکی آن‌ها حسابی مورد بررسی قرار گرفته است.  در واقع مهم‌ترین هدف انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی، ایجاد فضای فیزیکی منطبق بر نیازهای جسمی، ذهنی، احساسی و اجتماعی افراد است. طراحی داخلی هنری است که شخصیت فرد را با علایق او ترکیب می‌کند. اینکار مانند پر کردن یک بوم خالی با رنگ‌ها و دیگر متریال به منظور دلنشین‌تر شدن فضا است. از آنجا که ساکنان خانه ساعات زیادی را در اتاق‌ها و دیگر فضای خانه می‌گذرانند، علاوه بر روانشناسی رنگ‌ها باید سلیقه و روحیه را هم به‌صورتی که به نفع آن‌ها باشد در نظر بگیریم. در خلق و ایجاد این محیط، بسیار ضرورت دارد که عموم مردم هنگام استفاده از رنگ در محیط خوشحال، با آرامش، راحت و سالم باشند. به‌طورکل تاثیر رنگ در دکوراسیون مبحثی است که بسیار اهمیت دارد، چراکه اگر در این بین انتخابی نادرست صورت پذیرد، تاثیری منفی بر کاربران خود بجا خواهد گذاشت. برای مثال در بازسازی دفتر کار افراد سعی مکی کنند در دکوراسیون خود از رنگ های رسمی و خنثی مانند مشکی و سفید و رنگ چوب ونقره ای استفاده کنند تا ظاهری لوکس و در عین حال آرامی را به محیط کار دهند.

 

روان‌شناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

مغز انسان از ساختار بسیار پیچیده‌ای برخوردار است. طرز تفکر و نحوۀ نگرشِ او به جهان، تحت تاثیر عواملی مختلف است. درواقع رنگ، یکی از این عوامل اثرگذار بر انسان است. رنگ‌ها احساساتی مانند هیجان، اشتیاق یا آرامش را در انسان ایجاد می‌نمایند. آگاهی از نقش رنگ در طراحی داخلی منزل و عملی کردنِ آن، تاثیر بسزایی بر روحیه و زندگی‌ ما دارد. باید به این نکته توجه کرد که تاثیر رنگ‌ها بر همه یکسان نیست. درحقیقت عوامل مختلفی مانند سن، نژاد، فرهنگ و تجربه زندگی در تاثیر رنگ بر زندگی انسان نقش دارند. باتوجه به اینکه، تاثیر رنگ بر انسان‌ امری غیرقابل انکار است، بدون شک، هر شخصی دوست دارد رنگ‌هایی متناسب با روحیه و شخصیت خود را برای منزلش انتخاب نماید. مثلاً اشخاص پرهیجان باید در طراحی دکوراسیون داخلی منزلشان، از رنگ‌های قرمز یا نارنجی استفاده نمایند تا احساس شادی و انرژی در وجودشان جریان داشته باشد. امّا یک شخص خجالتی در فضایی با دکوراسیون قرمز رنگ، اصلاً احساس خوبی نخواهد داشت. برای این افراد نگ‌هایی مثل آبی کم‌ رنگ یا سبز روشن، متناسب هستند. درکل طراحان دکوراسیون داخلی باید روحیات و سلیقۀ ساکنین را بشناسند و طبق آن، نگ‌هایی را انتخاب نمایند که متناسب با روحیۀ آن‌ها باشد. در ادامه مقاله نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟روانشناسی رنگ ها به نقش هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت، پس همچنان با نیودیزاین همراه باشید.

  • رنگ آبی 

رنگِ آبی از جایگاه ویژه‌ای در طراحی دکوراسیون داخلی برخوردار است و تاثیرِ عمیقی بر ذهن انسان دارد. رنگِ آبی بسیار آرامش ‌بخش بوده و از این رو، یک گزینۀ مناسب برای اتاق خواب محسوب می‌شود. همچنین این رنگ برای حمام نیز یک انتخاب مناسب است. علاوه بر این ترکیبِ رنگِ آبی با سفید، بسیار زیبا و جذاب خواهد شد. رنگ آبی انتخاب بسیار مناسب برای اماکنی است که در آن‌ها افراد به تمرکز و آرامش نیاز دارند که از این دست مکان‌ها می توان به اتاق مطالعه و اتاق کار اشاره کرد. البته توجه داشته باشید که استفادۀ بیش از حد از رنگِ آبی خود به تنهایی می‌تواند  به عاملی جهت ایجاد افسردگی مبدل شود. پس رنگ آبی را باید حتماً به‌صورت هوشمندانه‌ای به کار برد! همچنین از آنجایی که این رنگ جلوی اشتها را می‌گیرد، برای اتاق غذاخوری گزینه مناسبی نخواهد بود.

 

  • رنگ قرمز 

همانطور که می‌دانید قرمز، رنگِ آتش، خطر و قدرت محسوب می‌شود. درواقع رنگِ قرمز محرک بوده و باعث ایجاد هیجان و انرژی در انسان می‌شود. البته نباید بیش‌ از حد، از این رنگ استفاده کرد، زیرا بیش از حد محرک است. درواقع استفاده از رنگ قرمز در اتاق خواب، اصلاً کار معقولی نیست؛ چراکه آرامش شما را برای خواب از بین خواهد برد. رنگ قرمز عامل افزایش اشتها بوده و به همین جهت انتخاب مناسبی برای آشپزخانه به‌شمار می‌آید. جالب است بدانید که رونالد هانت در کتاب خود با عنوان هفت کلید رنگ درمانی این پرتو را انرژی ساز و پدر سر زندگی و نشاط قلمداد کرده است. مثلاً در درمان مسمومیت‌های خونی ، لباس زیر بیمار باید برای مدت طولانی، تقریباً 2 الی 3 ماه، رنگ قرمز خالص باشد. تا بیمار روزانه پانزده تا بیست دقیقه غرق تماشای رنگ قرمز خالص شود. از نظر علمی هر موقع که احساس کردید بدنتان دچار کمبود انرژی شده و یا ضعف جسمی دارید، رنگ قرمز را در ذهن خود تصور نمایید.

  •  رنگ زرد 

طبق روانشناسیِ تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی، زرد، رنگِ گرما، خرد، خوش ‌بینی، موفقیت وهمفکری محسوب می‌شود. رنگ زرد موجب خواهد شد تا محیط منزل شاد و دوستانه به نظر آید. البته در استفاده از رنگ زرد هم هرگز نباید افراط کرد؛ چراکه شاید حس آرامش را از محیط ببرد و فضا را بیش از حد، محرک نماید. درواقع استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون آشپزخانه، از قدمتی دیرینه برخوردار است؛ زیرا باعث می‌شود تا فضای آشپزخانه شاد و جذاب باشد. معمولاً از زرد آفتابی و روشن  در اتاق‌های خانوادگی و همچنین در دکوراسیون داخلی تجاری و کافه‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این برای پر نور جلوه دادن فضاهای کم نور مانند راهرو و کوریدور هم انتخابی مناسب است.

  •  رنگ نارنجی

در واقع افرادی که به رنگ قرمز علاقه‌مندند؛ اما تاثیرِ شدید آن را زیاد دوست ندارند، می‌توانند با خیالی آسود از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی خود استفاده کنند. این رنگ جذاب و بسیار پرانرژی برای اتاق خوابِ کودکان، سالن پذیرایی، محل کار و اتاق نشیمن یک گزینه بسیار خوب است. درواقع رنگ نارنجی، نمادِ شجاعت و مهمان ‌نوازی محسوب می‌شود. این رنگ موجب می‌گردد تا همیشه پرانرژی، بی‌پروا و مهربان باشیم. شما می‌توانید در دکوراسیون داخلی منزل خصوصاً اتاق نشیمن و جایی که افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند از رنگ نارنجی استفاده نمایید.

 

هم چنین بخوانید : نکات دکوراسیون داخلی در بازسازی خانه

 

  •  رنگ سبز 

همانطور که به این نکته واقفید، سبز، رنگِ اصلی طبیعت به‌شمار می‌آید. رنگ سبز نیز درست مانند رنگ آبی باعث ایجاد آرامش در انسان می‌شود. امّا سبز آرامشی عمیق‎‌تر و دلچسب‌تر رنگ آبی دارد! درواقع این رنگ، نمادِ امید، خوش‌شانسی و فراوانی است. رنگ سبز خیلی راحت با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌گردد. از ترکیبِ رنگ سبز با رنگ سفید برای اتاق نشیمن، اتاق خواب و اتاق کار، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای اتاق خواب شما می‌توانید رنگ سبز را با رنگ‌هایی مثل طلایی، زرد، قهوه‌ای یا بژ ترکیب نمایید.

  •  رنگ بنفش 

اغلب ترکیبِ رنگ بنفش با اکثر رنگ‌ها بسیار زیبا و دلنشین خواهد شد. همچنین ترکیبِ رنگِ بنفش با سبز زمردی، بژ، زرد و صورتی کمرنگ، منزل شما را بسیار زیبا و شکیل می‌نماید. این رنگ برای اتاق خواب دخترانهم یک گزینه بسیار ایده‌آل است. رنگ بنفش فضای خانه را دراماتیک و بسیار مدرن جلوه می‌دهد. اشخاصی که طرفدار رنگ بنفش هستند می‌توانند از آن در اتاق مطالعه و غذا خوری استفاده نمایند. همچنین والدین نیز می‌توانند در فضای بازی کودک خود از این رنگ استفاده نمایند.

  • رنگ سیاه 

در فرهنگ عامه قدیم رنگِ سیاه یادآورِ اهریمن، مرگ، شیونو در عین حال، خِرد است. جهت طراحی دکوراسیون داخلی، رنگ سیاه را به تنهایی استفاده نمی‌کنند؛ بلکه از آن در کنار رنگ‌های مخالف و مکمل  بهره‌مند می‌شوند. چنانچه از این رنگ را به‌طور درست استفاده شود، محیط را بسیار شکیل و زیبا خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که در استفاده از رنگ سیاه نیز هرگز افراط نکنید؛ چراکه شما را غمگین و افسرده خواهد کرد.

  • رنگ سفید 

رنگ سفید در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار کاربرد دارد و اغلب از این رنگ استفاده می‌شود. درواقع این رنگ، حس جوانی، اعتماد و معصومیت را به همراه خود دارد. رنگ سفید موجب آن می‌شود تا فضاهای کوچک بزرگ به نظر برسند. همچنین، باعث ایجاد انرژی و نشاط در ساکنان خانه خواهد شد. البته توجه داشته باشید که در فضاهای بسیار بزرگ، فقط از سفید محض استفاده نکنید و حتماً در کنار رنگ دیگری از آن بهره‌مند شوید. زیرا استفاده از رنگ سفید به تنهایی در محیط بسیار بزرگ، حس وهم و گنگی را در مخاطب ایجاد خواهد کرد. برای مثال در محیط آشپزخانه با سفارش کابینت آشپزخانه در رنگ های خنثی مانند سفید می توانید فضای آشپزخانه را دلباز تر و بزرگ تر نشان دهید و با انتخاب آیتم های رنگی مانند فرش با طیف رنگی گرم تعادلی در ظاهر آن ایجاد کنید.

  •  رنگ‌های خنثی 

رنگ‌های خنثی، در دسته رنگ‌هایی جای دارند که از میزان زیادی سفید برخوردارند، امّا به هیچ یک از رنگ‌های اولیه و ثانویه متمایل نیستند. درواقع با این تعریف رنگ‌های کم مایه مثل صورتی کمرنگ یا آبی آسمانی در دسته خنثی قرار دارند. در این بین رنگ کرم یکی از رنگ‌هایی خنثی است. همین مسئله درباره خاکستری روشن که از مشکی نشأت گرفته هم صدق می‌کند. رنگ‌های خنثی در بسیاری از مواد طبیعی مانند سنگ، خاک، زمین، چوب، حصیر، شن و مواردی از این قبیل و در برخی از موارد مصنوعی مثل فلز، شیشه، سیمان نیز دیده می‌شود. رنگ خنثی در دنیای دکوراسیون از اهمیت بالایی برخوردار است و رنگی کاربردی به‌شمار می‌آید. درواقع خنثی بودن آن‌ها بدان معناست که شما می‌توانید خیلی راحت در کنار هر رنگ، بدون ترس از عدم زیبایی هر کدام از رنگ‌ها، به‌صورت ترکیبی مناسب استفاده کنید. با توجه به آنکه رنگ‌های خنثی ماهیتی آرام و ملایم دارند، با پوشش دیوار به یکی از آن‌ها می‌توان پس زمینه خوبی جهت نصب تابلو، نوارهای چاپی و کاغذی، پرده‌ها فراهم آورد.

 

بیشتر بخوانید : کابینت روکش چوب

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی|مجموعه نیودیزاین

 

نتیجه گیری

درکل رنگ‌ها، جادویی در ایجاد احساسات متفاوت هستند و این توانایی را دارند تا حالات افراد تاثیر متفاوتی ایجاد کنند. نفوذ رنگ بر احساسات اشخاص بسیار حیرت‌انگیز و شگرف است. درواقع یک رنگ می‌تواند خود به تنهایی آیینه‌انی جهت جلوه‌گر ساختن خصوصیات روحی و اخلاقی اشخاص باشد. انتخاب هوشمندانه رنگ در دکوراسیون داخلی منزل، برای آرامش و لذت بیشتر اشخاص نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند فضایی متفاوت و زیبا را برای ساکنین فراهم آورد. با انتخابی مناسب رنگ در دکوراسیون داخلی محیط زندگی ما سرشار از آرامش، انرژی و زیبایی خواهد شد!

امید است مقاله نقش رنگ در دکوراسیون داخلی چیست؟روانشناسی رنگ ها مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفا پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخص خود را در این زمینه با ما به اشترک بگذارید. باید گفت که موجومه نیو دیزاین در زمینه بازسازی خانه قدیمی ، بازسازی اداری ، نصب و ساخت کمد دیواری و کابینت آشپزخانه مانند کابینت آشپزخانه انزو و … و دیگر خدمات مربوط به دکوراسیون داخلی به شما عزیزان خدمات با کیفیت و منصفانه ای را ارائه می دهد.

 

در ادامه بخوانید : چالش های بازسازی خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *