جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا جک کابینت خراب میشود؟ + انواع جک کابینت و کاربردهای آنها

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع جک کابینت بپردازیم. لازم است بدانید که نصب کابینت ها به کمک برخی ابزار صورت میگیرد. اگر چه این قبیل ابزارها کوچک هستد و در ظاهر نمای زیادی ندارند. اما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. این قبیل ابزار شامل دستگیره، جک و لولا هستند. در این میان جک نسبت به سایرین، بسیار پر اهمیت تر بوده که در اینجا بدان میپردازیم. درواقع کابینت ها مهم ترین عضو یک خانه هستند. اگرچه کابینت ها، برای آشپزخانه طراحی میشوند ولی ظاهر آن در نمای کلی خانه، تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین اکثر خانم های خانه دار در مورد این وسیله بسیار حساسیت به خرج میدهند و نسبت به آن ریزبین هستند. بنابرین ما تصمیم گرفتیم در این مقاله با نیودیزاین، به یکی از اجزای کوچک و کاربردی کابینت ها، یعنی همان جک بپردازیم. حال اگر مایل به دریافت این اطلاعات هستید تا انتها با ما باشید.

 

جک کابینت چیست؟

در بخش های بعدی به معرفی انواع جک کابینت میپردازیم. اما در اینجا لازم است ابتدا خود جک را معرفی کنیم. از ابزار های مهم و اساسی در نصب کابینت ها میتوان جک را نام برد. جک های عموما از دو نوع فلزی و پلاستیکی ساخته میشوند. این وسیله در بخش داخلی کابینت ها و برای اتصال درب کابینت به بدنه مورد استفاده قرار میگیرد. دربهای کابینت در طول روز و چندین بار باز و بسته میشوند.

بیشتر بخوانید : انواع کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک

 

جک کابینت

 

باز کردن ناگهانی درب ها و بسته شدن ناگهانی آن ها نه تنها باعث سروصدا و آزار و اذیت ساکنین منزل میشود بلکه به مرور زمان باعث آسیب دیدن خود کابینت میشوند. به همین منظور نصب کردن جک باعث حل این مشکل میشود. پس اگر شما نیز در مورد سروصدای کابینت و بازو بسته شدن های مکرر آن مشکل دارید این مقاله دقیقا برای شماست.

 

کارکرد جک کابینت

پیش از آنکه به معرفی انواع جک کابینت بپردازیم لازم است ابتدا در مورد کارکرد این محصول صحبت کنیم. از اصلی ترین و مهمترین کاربرد های  جک کابینت ویژگی آرام بند بودن آن است. این بدان معنی است که جک سبب میشود درب های کابینت به آرام ترین شکل ممکن باز و به آرام ترین شکل ممکن بسته شوند. همین ویژگی سبب طول عمر کابینت و اتصالات آن میشود.

 

کارکرد جک کابینت

 

جک های کابینت آشپزخانه در انواع و مدل های مختلفی تولید میشوند. اگرچه عامل اصلی در بازو بسته کردن درب کابینت لولا است ولی وجود جک میتواند این ویژگی را تقویت کند و باعث راحتی کار در حین بازو بسته کردن درب کابینت شود. جک سبب میشود که درب به راحتی باز، به راحتی بسته و به راحتی ثابت بماند. این ویژگی بخصوص برای کابینت های بالایی که از دسترس ما دور هستند بسیار مهم و حیاتی است.

 

انواع جک کابینت

در این بخش از مقاله به معرفی انواع جک کابینت میپردازیم. درواقع جک های کابینت در انواع و مدل های مختلفی تولید میشوند. هر یک از این جک ها دارای کیفیت و کارکرد متفاوتی هستند که در اینجا بدان پرداخته میشود:

 

  • جک گازی یا پمپی

یکی از مرسوم ترین و پرکاربردترین نوع جک کابینت، پمپی یا گازی است. این نوع جک از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت آن بازو است و قسمت دیگری آن پمپ است. مهم ترین مزیت این مدل جک، بازوی قوی آن است. این مذل جک به کمک دوتا پیچ به کابینت وصل میشود و امکان باز شدن درب های کابینت را از پایین به بالا ممکن میسازد.

 

  • مدل جک اتوبوسی

جک های اتوبوسی به منظور بازو بسته کردن درب های کابینت را به صورت افقی ممکن میسازد. علت این نام گذاری در آن است که جک های اتوبوسی شباهت زیادی به جک های درب اتوبوس است. برای کابینت های که درب های بزرگ و عریض دارند از این نوع جک ها استفاده میکنند. لازم به ذکر است که جک های اتوبوسی در مدل ها و سایز های مختلفی تولید میشوند و هر کدام میتوانند یک مقدار مشخصی وزن درب کابینت را تحمل کنند.

 

  • مدل جک اونتوس اتوبوسی یا اچ ال

سومین مدل از انواع جک کابینت، مدل جک اونتوس اتوبوسی یا اچ ال است.  جک های اتوبوسی به طور معمولی در دو نوع تولید میشوند. نوع معمولی این جک ها یک کارکرد ساده و تک زمانه دارند و اما نوع آرام بند آن ها از ددو جک تشکیل شده است که به آن جک اونتوس یا اچ ال میگویند. در نوع معمولی آن امکان برخورد درب به بدنه زیاد است اما در نوع آرام بند آن این مشکل به طور کلی حل شده است.

 

  • جک اونتوس دو درب یا اچ اف

برای کابینت هایی که درب هایی با ارتفاع زیاد دارند از جک های اونتوس دو درب یا HF استفادع میکنند. این نوع جک قادر است دو درب را به طور همزمان باز کند و دارای عملکرد بسیار متفاوتی نسبت به سایر مدل هاست.

 

  • مدل جک اونتوس اچ اس

 پنجمین مدل از انواع جک کابینت مدل  جک اونتوس اچ اس است.  این نوع جک ها معمولا برای کابینت هایی کاربرد دارند که دارای تاج بسیار بلندی هستند همچنین کابینت هایی که تک درب و عریض هستند گزینه مناسبی برای کارگذاری این نوع درب ها هستند. از طرفی چون این مدل کابینت ها دارای سقف کوتاهی هستند، بنابراین جک های اونتوس اچ ال به جای آنکه عمودی باز شوند به شکل زاویه دار باز میشوند.

 

  • جک آرام بند فانتونی

برای کابینت هایی که از متریال خاصی نظیر ام دی اف ساخته شده اند از جک آرام بند استفاده میکنند. این نوع جک برای باز و بسته کردن درب کابینت هایی با عرض زیاد استفاده میشود. مدل باز شدن درب این کابینت ها نیز به سمت بالاست.

 

بیشتر بخوانید : انواع کابینت آشپزخانه های گلاس

 

سخن آخر

تا اینجا به برخی از انوع جک کابینت پرداخته شد که البته مدل های مختلف دیگری از جک کابینت وجود دارد که دارای کارکرد های متفاوتی نیز هستند. اما معرفی آن ها از حوصله این مقاله خارج است. به هرحال لازم است بدانید هر مدل کابینت بسته به سایز، متریال و کاربرد آن دارای نوع متفاوتی از جک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *