جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کدام تعمیرات در ساختمان نیاز به مجوز شهرداری ندارد؟

فهرست مطالب

ساختمان‌ها با گذشت زمان دچار فرسودگی می شوند. یکی از بهترین کارهایی که برای حفظ و نگهداری این ساختمان‌ها می توانیم انجام دهیم بازسازی یا نوسازی ساختمان می‌باشد. شما با انجام برخی کارها می‌توانید ساختمان را تعمیر کرده و آن را بازسازی کنید. بازسازی یکی از روش‌ های متداول بهبود کیفیت زندگی است که علاوه بر اینکه ساختمان را زیبا می‌کند و به آن استحکام می‌بخشد و بسیار مقرون به صرفه می باشد. بازسازی و تعمیر ساختمان به فرایندی گفته می‌شود که می‌توان نمای بیرونی، نمای داخلی، نقشه داخلی ساختمان و تاسیسات را تغییر داد، این تعمیرات می‌تواند جزئی یا کلی باشد. در تعمیرات جزئی به کارهایی مانند تعمیر سقف سرویس بهداشتی و یا حمام در اثر ترک خوردگی لوله های قدیمی و یا تعویض شیر آلات به علت فرسودگی گفته می‌شود، اما تعمیرات کلی ممکن است برای تغییر فضای موجود، دیوارهای داخلی یک بنا تخریب گردد و یا کلیه لوله کشی‌ ها، برق کشی‌ها، شیر آلات، سنگ و رنگ دیوارها برای زیباتر شدن محیط تعویض شوند.

قوانین تعمیرات ساختمان و بازسازی

  1. برخی مواقع نیاز به اخذ مجوز لازم از شهرداری و نظام مهندسی می‌باشد. اگر قوانین بازسازی ساختمان را رعایت نکنید مجبور به پرداخت جریمه می شوید.
  2. تخریب برخی از دیوارها خطرناک می‌باشد و باعث ریزش کل ساختمان می‌شود و حتماً باید زیر نظر کارشناس مربوطه انجام بگیرد.
  3. برای اصولی بودن کار و همچنین رسیدن به نتیجه دلخواه بهتر است نقشه کشی ساختمان را به یک طراح با تجربه بسپارید.

 مزایای بازسازی ساختمان

۱ . ایجاد فضای جدید : در بازسازی می‌توان از فضای موجود بهترین استفاده را داشته باشیم. برای مثال با تبدیل اتاق زیر شیروانی به انبار یا اتاق خصوصی فضای جدیدی را ایجاد کنیم.

 ۲ . افزایش راحتی : معمولا نقشه‌های قدیمی ساختمان باعث عدم راحتی در دسترسی و رفت و آمد به قسمت‌های مختلف می‌شود و شما با طراحی جدید و بر اساس اصول جدید معماری می‌توانید بسیاری از این مشکلات را حل کنید.

۳ . زیباتر شدن محیط : انجام تعمیرات و بازسازی خانه باعث ایجاد فضای جدید با حس خوب و بر اساس سلیقه شخص و با نورپردازی و چیدمان وسایل و رنگ‌ها و استفاده از متریال جدید تفاوت بزرگی را ایجاد می‌کنید.

۴ . بهره ‌وری انرژی : با استفاده از متریال جدید مانند عایق حرارتی سقف، شیشه ‌های دوجداره و … از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنید.

چه تعمیراتی نیاز به مجوز شهرداری ندارند؟

تعمیرات بدون نیاز به مجوز

انجام برخی از کارها و تعمیرات در هنگام بازسازی نیازی به مجوز شهرداری ندارند زیرا این تعمیرات با اجزای اصلی ساختمان سر و کار ندارد و از این جهت برای ادامه کار نیازی به گرفتن مجوز از شهرداری ندارید. برای مثال : اگر پشت بام شما آسیب دیده باشد و در هنگام باران سقف منزل چکه کند برای رفع مشکل باید از ایزوگام استفاده کنید و کل سطح پشت بام را ایزوگام بگیرید، نصب کاشی در دیوارها، تعمیر لوله کشی، رنگ کاری، تعمیر سقف و دیوار های ساختمان، این موارد به مجوز احتیاجی ندارند. هدف از تعمیر ساختمان تقویت ساختار کلی می‌باشد و در بازسازی تلاش می‌کنیم تا قسمت‌های آسیب دیده را شناسایی کنیم و تعمیرات لازم را انجام دهیم.

چه قسمت‌ هایی را می‌توان بازسازی کرد؟

۱ . نمای ساختمان : نمای ساختمان از مواد و مصالح مختلفی ساخته شده است و هر یک دارای طول عمر مخصوص به خود می‌باشند. ساختمان اولین بخش از بنای ساختمان است که به چشم می خورد. بیشتر ساختمان‌ها قدیمی دچار آسیب و فرسایش می‌شود و بهتر است نما با مواد و مصالح جدید و مناسب بازسازی شود.

۲ . بازسازی محوطه و حیات ساختمان : حیات ساختمان در شادابی افراد تاثیر زیادی دارد اگر قسمت‌های مختلف آن دچار آسیب شده باشد، دلخواه هیچکس نخواهد بود.

۳ . بازسازی دیوارها و سقف ساختمان : سقف و دیوارهای ساختمان به مرور زمان دچار آسیب می‌شود و بهتر است با گچ و دیگر مصالح، ترک‌ها و شکستگی‌ ها را پوشاند.

نکته ی پایانی

خانه‌های آسیب دیده و قدیمی نیاز به بازسازی و تعمیرات دارند. در برخی مواقع برای این تعمیرات نیاز به مجوز از شهرداری می‌باشد اما در برخی مواقع نیازی به دریافت مجوز نمی‌باشد، برای مثال: نصب کاشی در دیوارها، رنگ کاری، تعمیر لوله کشی، تعمیر دیوارها و سقف ساختمان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *